2016. április 25., hétfő

Hájas tészta - Blogkótoló 28-ra


A 28. Blogkóstoló játék stafétabotja a Sütök-Főzök gasztronaplónál landolt, ott gyülekeznek csokorba az egymástól készített finomságok. A sorsoláson a párom ezúttal Xsara lett, aki a blog-nevével ellentétben nemcsak próbálkozik a konyhában, hanem vérprofi minden témában. :-)

Sokat törtem a fejem, mit is készítsek Xsarától, és mindig visszatértem egy recepthez: a hájas tésztához. Van néhány mumus-étel az életembe, amelynek elkészítésébe egyáltalán nem (vagy már nem) merek belevágni. Ilyen a töltött káposzta, a szilvás gombóc (bár ez szimplán csak sosem sikerül, így feladtam...:-D), a rántott csirke (nekem sosem sül át, anyunak igen) és a hájas tészta. 

Disznóvágásról volt egy adag háj a mélyhűtőben,amit nem is tudom miért tartogattam. Egy életem, egy halálom, úgy döntöttem: felhasználom! És milyen jó tettem... :-))

Azt előre bocsátom, hogy nincs meg ripsz-ropsz ez a tészta, rá kell készülni. Én már pénteken elhatároztam, hogy rááldozom a vasárnap délelőttömet és így is lett. 45 percenként kellett hajtogatni a tésztát, de csodálatosan sikerült! Bár a képeken látszik - segítségem is volt bőven... :-)

Köszi Xsara a csodás receptet és hogy legyőzhettem egy gasztro-démont! :-)


Hozzávalók:
70 dkg. liszt
40 dkg. háj
3 dkg élesztő
1 tk. cukor
3 tojássárgája
3 dl. tej
2 ek. cukor
1 kk. só
Lekvár: nálam szilva-és almalekvár illetve darált mák lekvárral keverve 

15 dkg liszttel kézi mixerrel összekevertem a hájat.
A tejben a cukorral az élesztőt felfuttattam, majd összegyúrtam a többi hozzávalóval. 
A begyúrt tésztát letakartam és 20 percig pihentettem.
Egy lisztezett deszkán egészen vékonyra nyújtottam, rákentem a hájat. Következett a hajtogatás, félbehajtottam (az egyik felét ráhajtottam a másikra). Összenyomtam és a nyújtófával téglalapformára nyújtottam. Ütögető mozdulatokkal kell kezdeni, így megtartja a formáját és csak azután szabad nyújtani. A 2-3 mm vastag tészta először hosszában hajtottam három rétegre, a bal oldali részt a középső harmadra, majd erre a jobb oldali részt, végül az így kapott hosszú csíkot is három rétegre hajtottam. 
Letakartam és 45 percig hagytam pihenni.
Sütésre várva
Ezután ismét egy ilyen dupla hármas hajtogatás következett. A nyújtófával megütögettem a tésztát, majd kinyújtottam, először hosszában, majd vízszintesen hajtogattam.
Ezután vagy pihentetem megint 45 percig, ismét megütögettem, kinyújtottam, hajtogattam. 
Végül 3-4 mm vastagra nyújtottam, 6 cm pogácsaszaggatóval köröket szaggattam és megkentem őket felvert tojással. Aztán a maradék körökből kisebb szaggatóval gyűrűket készítettem, ráhelyeztem a körökre a gyűrűket és ezeket is megkentem tojással.
A tepsin hagytam kelni kb. 20 percig, Megtöltöttem a lekvárokkal és 180-os sütőben kb. 20-25 perc alatt megsütöttem.

Ilyen segítséggel könnyű... :-D

5 megjegyzés:

Luca írta...

Idejét sem tudom, hogy mikor ettem utoljára igazi hájas tésztát...

Vanilin írta...

Szépek! :) A süti is meg a gyerekek is. :)

marisz57 írta...

Én töltöttkáposztában meg szilvásgombócban profi vagyok, a rántott csirkét kicselezem, mert kicsintozom, úgy panírozom, és akkor átsűl. :)
De! Igazi hájastésztát még sosem csináltam, nem is merek nekifogni, tehát az összes kalapom megemelem előtted!
Ja, és helyeskék a segítségeid! :)

Okki írta...

Milyen ügyesek vagytok, nagyon szépek lettek! :) Eddig még én sem készítettem soha hájas tésztát, pedig milyen rég készülök rá. Valahogy rá kéne vennem magam, mert nagyon szeretjük. Most jól esne egy-egy darab mindegyikből. :)

teller-cake írta...

Köszönöm mindenkinek! Nagy meló volt, de megérte. :-)