2016. április 29., péntek

Pünkösdi pite - epres,cseresznyés,túrós

Az egyik kedvenc blogom - Katalin konyhája - a közelgő pünkösd jegyében játékot hirdetett. Már a cím is izgalmas: Eleink pünkösdi eledelei, amely magában foglalja a játék lényegét: pünkösdi édességgel lehet nevezni a kihívásra.

Sokat törtem a fejem a témán, de nem jutott eszembe semmilyen konkrét, csak a pünkösdhöz köthető édesség. A mi családunkban legalább is nem volt ilyen.
Közben egy másik blogon, A parókia konyháján szintén pünkösdi játék került meghirdetésre konkrét kéréssel: aranygaluskát kellett sütni a jeles alkalomra.

Kutakodtam kicsit a neten és a szakácskönyvekben és a következőkre jutottam:
Egyes vidékeken kötelező volt pünkösdkor a tojással készült, gyúrt, édes tészta. Mindegy, hogy kelt, szaggatott vagy öntött, a lényeg, hogy minél több tojást tartalmazzon. A tojás ugyanis termékenységvarázsló hatásúnak számított, és a mezőgazdaság szempontjából egyáltalán nem volt mindegy nyár elején, hogy milyen szezon várható. Különösen népszerűek voltak ilyenkor a túrós édességek. A tojástól sárga tésztákat friss gyümölccsel - eper,cseresznye - töltötték meg.

Így hát  megalkottam a saját pünkösdi pitémet: van benne tojás, édes pitetészta, túró, cseresznye, eper. Úgy érzem minden kívánalomnak megfeleltem így.
Ti hogy látjátok?

Hozzávalók:

Tészta:
30 dkg liszt (nálam a fele Graham)
1 tojássárga
14 dkg vaj
6 dkg barna cukor
1 evőkanál rum
Csipet só
1 teáskanál sütőpor
Fél citrom reszelt héja
2 púpos evőkanál tejföl

Töltelék:
25 dkg túró
2 púpos evőkanál cukor
2 evőkanál barna cukor

30 dkg eper és cseresznye keveréke (nálam fagyasztott)
3 dkg epres pudingpor
3 evőkanál barna cukor

1 tojássárga a kenéshez
1 evőkanál búzadara

A puha vajjal könnyű pitetésztát gyúrtam a hozzávalókból, hagytam pihenni.
A túrót a tejföllel, cukorral összekevertem.
A gyümölcsöket a cukorral, pudingporral sűrűre főztem majd hagytam kihűlni.
A tésztát ketté osztottam, az egyik felével kibéleltem a piteformát úgy, hogy a szélére is jusson. Meghintettem búzadarával. Rákanalaztam a kétféle tölteléket. A maradék tésztából kinyújtott lappal lezártam a süteményt. A kimaradt tésztából négyzeteket ragasztottam tojássárgával a szélére, így - és egy éles késsel a közepébe vágott kereszttel - dekoráltam.
180 fokon bő fél óra alatt készre sütöttem.
Teljesen hagytam kihűlni, csak akkor szeleteltem.




7 megjegyzés:

Katalin írta...

Nagyon szépet sütöttél! És minden van benne, amit pünkösdre illik sütni :-) Köszönöm szépen!

tejszínhab írta...

Milyen szép! Én is pitét tervezek a hétvégére ;)

MrsSame írta...

Nagyon guszta! Egy baj van vele, én egy szeletet sem kaptam. :D

Gabriella írta...

Nagyon kívánatos! Megkínálsz? :)

Vicuska írta...

Tényleg kívánatos, finom!!!

marisz57 írta...

Megsütöttem rebarbarás töltelékkel. Isteni finom lett! Köszönöm a receptet! :)

teller-cake írta...

De jó Marisz, köszönöm! És örülök, hogy ízlett. ;-))